Menu

Proef de beleving

De aanleiding voor het onderzoek bij IFC is het fenomeen koffiebeleving. De opkomst van dit fenomeen is te verklaren met het feit dat mensen vandaag de dag thuis een steeds hogere kwaliteit koffie gewend zijn. Dit verhoogt het verwachtingspatroon van de smaak en beleving van koffie buitenshuis. Om te anticiperen op dit fenomeen wil IFC graag het meten van de koffiebeleving middels de barometer mogelijk maken. Door de barometer met dit belevingsaspect te verrijken, kan IFC haar klanten in de gelegenheid stellen om de koffiebeleving te meten, te verbeteren en te streven naar het leveren van de ‘ultieme’ koffiebeleving. Het onderzoek heeft zich niet beperkt tot het adviseren van de gewenste invulling van de barometer, maar ging nog een stadium verder door een belevingsconcept te ontwikkelen voor Nocepta.

Het kernbegrip van het onderzoek is beleving. Op basis van wetenschappelijke onderzoeken kan gesteld worden dat vier factoren bijdragen aan de totstandkoming van een beleving: persoonlijke, sociale, fysieke en functionele factoren. Om tot een optimale beleving te komen dient er evenwicht te zijn tussen alle vier de factoren. Dit evenwicht werd in de huidige situatie, binnen Nocepta, nog verstoord door de persoonlijke, sociale en fysieke factoren.

Middels het afnemen van diepte- interviews met de bezoekers van Nocepta is onderzocht hoe de persoonlijke, sociale, fysieke en functionele factoren de algehele koffiebeleving van de bezoekers beïnvloeden. Uit de analyse is gebleken dat alle factoren in zekere mate invloed uitoefenen op de beleving. De wijze waarop de respondenten de sociale, fysieke en functionele factoren beleven wordt sterk beïnvloed door de persoonlijke factoren.

Middels een observatieonderzoek bij vijf koffiehuizen is geëxploreerd hoe de aanwezige koffiebeleving beïnvloed wordt door de persoonlijke, sociale, fysieke en functionele factoren. Op basis van de analyse kan gesteld worden dat de koffiebeleving binnen de koffiehuizen beïnvloed wordt door de vier hoofdfactoren. Tevens wordt er gestreefd naar het creëren van een evenwicht tussen deze factoren.

Op basis van de resultaten uit dit onderzoek is een belevingsconcept voor Nocepta gecreëerd. In dit concept ligt de focus op het stabiliseren van het evenwicht tussen de vier hoofdfactoren. Om dit te bewerkstellen diende er aandacht te worden gewijd aan de persoonlijke, sociale en fysieke factoren. Waarbinnen het accent diende te worden gelegd op de vijf (ontwerp)principes: sfeer, serveerwijze, prikkeling zintuigen, persoonlijke benadering en uitnodigende koffievoorziening. Deze vijf (ontwerp)principes zijn samengebracht in het belevingsconcept “First Things First”. Een concept die zich kenmerkt door de kernwaarden: persoonlijke aandacht, gezelligheid en ontspanning.

Toen ik in februari startte voelde ik mij, door de gezellige en informele sfeer die er binnen het team heerst, vrijwel meteen thuis bij IFC. Er is veel ruimte om vragen te stellen en het nemen van initiatief wordt erg gewaardeerd. Doordat het een klein team betreft en je veel persoonlijke begeleiding krijgt, krijg je goed de kans om jezelf te ontwikkelen.

De vier maanden zijn voorbij gevlogen: op naar het volgende hoofdstuk!

Wij kunnen ons voorstellen dat u graag meer wilt lezen. De volledige thesis wat is beoordeeld met een 9!, kunt u opvragen via info@ifcgroep.nl