Menu

Koffiebarometer

Een kopje koffie is niet meer weg te denken in ons leven.
Tijdens je werk, thuis om te ontspannen, voor de gezelligheid, tijdens het wachten in de wachtkamer van een ziekenhuis of bij de huisarts. Bijna overal krijg je wel de gelegenheid om een kopje koffie te nuttigen.
Maar hoe wordt het koffiemoment binnen uw organisatie beleefd door cliënten, bezoekers, familie en medewerkers?
Het lijkt zo gewoon, maar het is een ontzettend belangrijk moment.

 

 

Hoe werkt de koffiebarometer?
Met de koffiebarometer worden er gerichte vragen gesteld over de koffie zodat u als organisatie een objectief beeld krijgt van de koffiebeleving van de bezoekers, familie en medewerkers op de locatie. Wat is er goed aan de koffie en welke onderwerpen kunnen er verbeterd worden. Daarnaast worden er vragen gesteld over de koffie, consumptie en de prijs die men als consument wil betalen voor de koffie. Door dit koffieonderzoek uit te voeren krijgt u als organisatie dus een nulmeting waarmee u de koffie kwaliteit kan bijstellen wanneer dit nodig is. Tevens verzameld u relevante informatie om daarmee een eventuele investering te doen in een nieuw koffie concept en kan u de exploitatie beter onderbouwen.

Vragen die gesteld kunnen worden:

  • Hoe ervaart u de Gastvrijheid van het koffiemoment in het algemeen?
  • Hoe tevreden bent over de het aangeboden koffie assortiment van de koffieautomaat?
  • Hoe ervaart u het contact met uw collega’s tijdens het koffiemoment?
  • Wat is voor u de ultieme koffiebeleving, hoe zou u die omschrijven?

 


Barometercoach

Om een optimaal resultaat met de koffiebarometer te realiseren is het van cruciaal belang dat de interviews nauwkeurig afgenomen worden. Het is dan ook verstandig om één medewerker hiervoor verantwoordelijk te maken. Hij of zij is “de Barometercoach” en is eindverantwoordelijk voor het slagen van de inzet van de Koffiebarometer. Om zich heen organiseert de coach een sterk team van medewerkers, vrijwilligers en studenten die gezamenlijk zorgdragen voor het houden van de interviews.

Met de Koffiebarometer krijgt u een instrument in handen waarmee ze inzicht krijgen in de koffiebeleving op de eerste verdieping en het restaurant. Uw organisatie kan hiermee zelf haar koffie kwaliteit controleren en zelf bepalen aan welke opmerkingen men wil gaan werken. Met als doel om de Koffiescore te verhogen en te continueren.

Wilt u meer informatie over de koffiebarometer?, neem gerust contact met ons op en wij vertellen u graag alles onder het genot van een kopje koffie. Een student van Saxion heeft onderzoek gedaan naar de koffiebeleving. Lees hier haar thesis.

Koffie in het nieuws: Met 3 koppen koffie leef je langer.

Koffie wordt over de gehele wereld gedronken. Elke koffie zijn eigen verhaal. Lees hier de mooie verhalen.