Menu

PGO-Model

 

  • Met de Gastvrijheidsbarometer meet IFC de gastvrijheid binnen een organisatie door de ogen van bewoners, cliënten, patiënten, gasten en medewerkers.
  • De gastvrijheidsbarometer maakt gebruik van het PGO-model waarmee de gastvrijheid wordt gemeten. De PGO aspecten zijn meetbaar, omdat respondenten hierover kunnen oordelen met behulp van hun zintuigen. Het PGO-model bestaat uit drie [elementen]:

Bijvoorbeeld voor eten en drinken:

Product
Het eten en drinken is voor mensen een belangrijk moment van de dag. Aandacht voor het eten, zelf aan kunnen geven hoeveel men wil eten en verbeteren de waardering voor het eten en drinken en verhogen de beleving.

Gedrag
Mensen ervaren gastvrijheid als ze zich welkom voelen, menselijk worden benaderd, regisseur kunnen zijn over hun eigen leven en eigen verantwoordelijkheden hebben.

Omgeving
Al in de jaren tachtig is onderzoek gedaan naar de beleving van mensen. Sindsdien is er veel aandacht voor de omgeving binnen zorgorganisaties. Een prettige omgeving heeft een positieve invloed op onder andere stemming, concentratie en stress.

Het PGO model wordt tevens inzetbaar voor facilitaire diensten zoals schoonmaak, veiligheid, gastheerschap en het primaire zorgproces.

Zorg sectoren:
PGO vragenlijsten per sector
1. Gezondheidscentra
2. Cure
3. Care
4. GGZ
5. GHZ
6. Jeugdzorg
7. Wijk

Diensten/ modules
1. Behandeling
2. Verpleging
3. Vervoer
4. Catering
5. Schoonmaak
6. Veiligheid
7. Receptie gastheerschap
8. Etc.

Respondenten:
1. Cliënten/bewoners/patiënten/klanten
2. Bezoekers/gasten
3. Medewerkers
4. Contactpersoon/mantelzorger
5. Externe klant/overig