Menu

Langdurigezorg

PG Barometer

Gastvrijheidsbarometer voor mensen met dementie en hun netwerk


kamerbrief-over-voortgang-waardigheid-en-trots

Wat is de Gastvrijheidsbarometer?
Cliëntgericht handelen betekent jezelf kunnen verplaatsen in de positie van de cliënt. Een dergelijke houding vindt u wellicht vanzelfsprekend voor uzelf en voor uw collega’s. Iedereen echter, die langere tijd op dezelfde plaats werkt, ontwikkelt “blinde vlekken”. Onbewust verdwijnt soms het perspectief van de cliënt in de routine van alledag. IFC heeft een manier om deze “blinde vlekken” op te sporen. Er is gekozen voor het instrument Gastvrijheidsbarometer als manier om aan cliënten feedback te vragen. Daarmee kunnen u en uw collega’s het kwaliteitsniveau van de dienstverlening verder verhogen.

Gastvrijheidsbarometer voor mensen met dementie en hun netwerk
De PG-barometer voor mensen met dementie is een variant van de Gastvrijheidsbarometer. Met de PG-barometer wordt de tevredenheid en de reacties van de bewoners en contactpersonen in beeld gebracht. Bij de ontwikkeling van de PG-barometer is gebruik gemaakt van bestaande instrumenten zoals Qualidem en de Well Being Indicator. Ook is er gebruik gemaakt van informatie van Alzheimer Nederland en IDé. Daarnaast is de thesis van Talitha van Oostrom gebruikt evenals de al ontwikkelde Barometers.

Werkwijze Barometer voor mensen met dementie en hun netwerk.
De barometer bestaat uit verschillende onderdelen:

A. Observatie, aan de hand van een aantal observatiepunten.
B. Waar mogelijk een gesprek worden aangegaan met mens met dementie. Hierbij worden er vragen gesteld met twee antwoord mogelijkheden; tevreden of     ontevreden. Er wordt gebruik gemaakt van twee smileys.

ontevreden zeer tevreden

 

C. Er wordt een gesprek aangegaan met het netwerk om ook hun tevredenheid en ervaringen te achterhalen.

Op deze wijze wordt met de Gastvrijheidsbarometer voor mensen met dementie en hun netwerk een compleet beeld geschetst van de gastvrijheidsbeleving. Aan de hand hiervan worden aanbevelingen aan de organisatie gegeven.

Neem contact op met 1 van onze IFC-Adviseurs. Zij vertellen u graag meer over de mogelijkheden binnen uw organisatie.

 

gastvrijheidsbarometer_bordspelTablet

Enquête Moe
Bewoners en cliënten in aanleunwoningen en verzorgingshuizen werden overladen met verschillende vragenlijsten en schriftelijke enquêtes . De bewoners en cliënten vonden het invullen van deze enquêtes saai, vermoeiend en zinloos.

Langdurige zorg  vragenlijsten
Er zijn verschillende langdurige zorg vragenlijsten opgesteld waaruit u kan selecteren. Daarnaast is het altijd mogelijk om samen met IFC nieuwe PGO vragen op te stellen.

Gastvrijheidsbarometer dobbelstenen
Om een interview leuk en aantrekkelijk te maken is de Gastvrijheidsbarometer speeldoos en als grote dobbelsteen ontwikkelt… De interviewer stelt duidelijke leuke vragen aan de respondent en die kan daarna antwoorden geven met de dobbelstenen. Bijvoorbeeld

Product vraag ( P vraag)

  1. Hoe tevreden bent u over uw zelfstandigheid?
Zeer ontevreden
Ontevreden
Neutraal
Tevreden
Zeer tevreden

Tablet
Naast de speeldoos en dobbelstenen  is het ook praktisch om met een tabel of laptop te werken. Soms vinden de cliënten de speeldoos te kinderachtig en is de tablet of de laptop een prima alternatief

Een nuttig gesprek
Zo worden tijdens het interview vragen gesteld aan de bewoner of cliënten. Er ontstaat en boeiend gesprek en de onafhankelijke interviewer zorgt ervoor dat de respondent zich op zijn gemak voelt en eerlijk antwoorden durft te geven.

Leuk en enthousiast
De cliënten vinden deze manier van interviewen leuk en zijn enthousiast.

Wat vond u van het interview?
Met deze vraag sluiten wij elk interview af en het merendeel van de respondenten vind het vooral leuk en nuttig! Hierdoor krijgen wij voldoende respondenten die graag mee willen doen en het geeft dus tevens een zeer betrouwbaar beeld van de gastvrijheid.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onze adviseur Lena Hillenga:

Mail:info@lenahillenga.nl
Telefoon: 06-1767498