Menu

Eten & Drinken Barometer

Eten en drinken is veel meer dan alleen het eten of het drinken. Het is een optelsom van functioneel, smaakvol en sociaal. Voor de mensen voor wie wij zorgen is gastvrijheid van levensbelang. Het zorgt dat ze zich thuis voelen, gelukkig zijn, balans hebben,iets kunnen vieren,ergens naar uit kunnen kijken, en niet te vergeten sneller herstellen en minder zorg nodig hebben.

Eten en drinken heb je nodig om je lichaam gezond te houden. Dit is de lichamelijke functie van eten. Maar eten is ook genieten en belangrijk in het sociale leven. Gezelligheid en gastvrijheid hebben met eten en drinken te maken. Eten is ook een communicatiemiddel. Als je iets wilt vieren, delen of wilt uitgaan. Dit is de sociale functie van eten.

 Hoe werkt de Eten & Drinken Barometer?
Met de Eten & Drinken Barometer worden er gerichte vragen gesteld over het eten en drinken, zodat u als organisatie een objectief beeld krijgt van de eet & drink beleving van de bezoekers, familie en medewerkers op de locatie. Wat is er goed aan de koffie en welke onderwerpen kunnen er verbeterd worden. Daarnaast worden er vragen gesteld over het ontbijt, lunch, warme maaltijd en tussendoortjes. Door dit onderzoek uit te voeren krijgt u als organisatie dus een nulmeting waarmee u de kwaliteit van eten & drinken kan bijstellen wanneer dit nodig is. Tevens verzameld u relevante informatie om daarmee een eventuele investering te doen in een nieuw eet & drink concept en kan u de exploitatie beter onderbouwen.

Vragen die gesteld kunnen worden:

  • Hoe ervaart u de Gastvrijheid van het de eetmomenten in het algemeen?
  • Hoe tevreden bent over de keuzemogelijkheid  van de warme maaltijd?
  • Hoe ervaart u het contact met voedingsassistenten?

Barometercoach
Om een optimaal resultaat met de koffiebarometer te realiseren is het van cruciaal belang dat de interviews nauwkeurig afgenomen worden. Het is dan ook verstandig om één medewerker hiervoor verantwoordelijk te maken. Hij of zij is “de Barometercoach” en is eindverantwoordelijk voor het slagen van de inzet van de Eten & Drinken Barometer. Om zich heen organiseert de coach een sterk team van medewerkers, vrijwilligers en studenten die gezamenlijk zorgdragen voor het houden van de interviews.

Met de Eten & Drinken barometer krijgt u een instrument in handen waarmee ze inzicht krijgen in de beleving van eten en drinken in uw zorgorganisatie. Uw organisatie kan hiermee zelf haar kwaliteit van eten en drinken controleren en zelf bepalen aan welke opmerkingen men wil gaan werken. Met als doel om de Eet & Drinken score te verhogen en te continueren.

Wilt u meer informatie over de Eten & Drinken Barometer?, neem gerust contact met ons op en wij vertellen u graag alles.